Д-3-38 Ребрендинг Томского госуниверситета

Ребрендинг Томского госуниверситета
  • Участник Дизайн-студия Провинция
  • Название работы Д-3-38 Ребрендинг Томского госуниверситета
  • Конкурс / номинация Д-3 Товарный знак, фирменный стиль. Прочие товары и услуги
  • Рекламодатель Томский государственный университет
  • Авторы Арт-директор: Денис Раудсепп
    Дизайнер: Егор Белозёров
    Продюсер: Артемий Фоминых
  • Перевод Objective: design a new logo and corporate identity for Tomsk State University

    National Research Tomsk State University (TSU) is the first Russian university founded in Russian Asia, i.e. in the territory on the East of the Volga river, and is one of the national research universities. It was founded by the State Council of the Russian Empire on May 28, 1878, and then opened in 1888. At that time it had only four departments: history and philology, mathematics and physics, law, and medicine.

    On July 7, 2013, TSU took part in a new state project on creation of a list of the leading Russian universities, and TSU was entitled to an additional state sponsorship of the national program to get into the world’s rating of universities. The main goal of this program is to help the best Russian universities get into the top 100 best universities in the world. The same year, in November, TSU confirmed its status and ranked 7 in the list of the best national universities. Also, TSU has become an international university. The new status of the University demands the new brand.

    Our team started the project at the end of 2014 when we got the brand code from Mitrofanov & Partners company. Within several months we gave presentations of the style concept to the International Council of TSU, the rectorate, the administration board. After that there were some public hearings. After each meeting we made amendments, made the solution simpler and more flexible. The final presentation was held at the end of this summer. And in August the new brand was implemented actively to be ready for the new school year. The project will be finished by the end of 2015 when the logos of all the departments are ready.
  • Описание проекта Ребрендинг Томского госуниверситета, дизайн-студия «Провинция»

    Национальный исследовательский Томский государственный университет — первый российский университет на территории Русской Азии, основан в 1878 году. В 2013 ТГУ вошёл в новый правительственный проект с целью попасть в топ-100 вузов мира. Новому международному статусу Университета должна соответствовать новая система визуальных коммуникаций бренда.

    Ранее логотипом ТГУ был чертёж фасада главного корпуса — самый распространённый ход среди российских вузов. При это отсутствовала единая система айдентики для подразделений.

    В новом логотипе соединены формы геральдических европейских и круглых азиатских логотипов университетов, щит венчает силуэт главного корпуса, а буква U в самом щите — первая буква латинских слов Universe и University. Латынь — язык науки, понятный всему мировому сообществу. U — это «ты». U — это магнит, притягивающий интеллектуалов со всего мира учиться и работать в Томске.

    Логотип адаптируется к любому формату и для любого подразделения Университета. Написание переводится на любой язык мира. Система внедрена в жизнь и отлично работает.